De donkere maanden overleven? Wat nu?

unnamed (19).jpg

De feestdagen zijn weer voorbij en veel webshops hebben een stijging in de omzet gezien. Helaas breken er nu wat donkere maanden aan, want consumenten hebben de hand weer even op de knip. Vele winkeliers moeten zien te overleven in deze donkere maanden.

Uiteraard hebben we ook in wat mindere tijden een leuke tip. Ik wil je graag inspireren met een aantal marketingoplossingen aan de hand van een Magento extensie.

Slecht uitgezochte cadeaus resulteren vaker in een retournering. 
Cadeaus gekocht die niet in smaak vielen? Die niet naar verwachting waren? Of zagen de foto's er mooier uit dan het daadwerkelijke product? Dit zijn allemaal redenen voor klanten om hun producten te retourneren. Dit overkomt bijna elke winkel/winkelier wel. Sterker nog, de maand januari geldt als een van de maanden met het hoogste retourpercentage. Dat heeft uiteraard te maken met de verkoopomzet in de feestmaand er voor. Vaak wordt december gezien als een lening voor de maand januari. 

Wat kun je doen om het retourpercentage te beperken? 

Duidelijke productomschrijvingen. 
Het is belangrijk dat een klant een helder en inzichtelijk beeld krijgt van jouw product, zodat het voldoet aan de wensen en verwachtingen. Let daarom extra op bij het communiceren van de juiste afmetingen, de inhoud, welke materialen gebruikt zijn, klanten reviews, goede handleidingen, achtergrond informatie over het product, video's etc. Kortom: Verkoop het product zo helder en duidelijk mogelijk, dan weet de klant wat hij/zij koopt. 

Gebruik product aanbevelingen in de winkel. 
We snappen dat het vervelend is als als er veel geretourneerd wordt. Echter, dit betekent niet dat het slecht is voor je hele productreeks. Kun je het omdraaien? Jazeker! Met behulp van leuke plugins zoals "Automatic Related Products " van Amasty. Hiermee toon je gerelateerde producten die goed passen bij een winkelitem dat wordt bekeken of gekocht. Zo stimuleer je klanten om eenvoudig bijpassende producten te kopen, iets wat het aantal spontane verkopen stimuleert. Naast bijpassende of andere producten, ook wel bekend als cross-selling, kun je bijvoorbeeld ook producten onder de aandacht brengen die zeer populair zijn.

Tot slot, ruilen is altijd beter dan retourneren. Je verliest namelijk bij ruilen geen omzet. Met deze extensie kun je ook producten tonen op pagina's in jouw webshop, zoals bijvoorbeeld de pagina waarop het retour-beleid te vinden is. Zo kunnen klanten 'ineens' afzien van retouren en het product omruilen.

Voordelen van de plugin: 

  • Slim mechanisme voor automatische productrelatie 
  • Gebruik flexibele voorwaarden om de weergave van producten te bepalen 
  • Stel parameters in voor het verzamelen van nauwkeurige statistieken 
  • Toon gerelateerde producten op basis van weergaven of aankopen 
  • Verberg producten die "niet op voorraad" zijn. 

Maak je al gebruik van onze diensten, of ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? 

Neem contact met ons op via service@exxtra.nl of bel (088) 032 00 00