Friends of Search 2016 evenement in de Kromhouthal

Afgelopen donderdag was het tijd voor de 3e editie van Friends of Search. Ditmaal vormde de Kromhouthal aan het IJ in Amsterdam het decor. Bas en Eelco waren namens Exxtra hierbij aanwezig.

Het evenement Friend of Search is klein begonnen maar is steeds een stapje groter geworden. Ditmaal was het met 500 bezoekers in zijn geheel uitverkocht. Naast enkele Google vertegenwoordigers wist Friends of Search een aantal grote namen te strikken waaronder Wil Reynolds van Seer Interactive en Larry Kim van Wordstream. Daarnaast vertelde Tom Smits van Bol hoe 10 miljoen producten goed gevonden kunnen worden en vertelde Jim Banks van Cheapflights hoe zijn bedrijf het opneemt tegen Google's eigen zoekresultaten.

Bol.com sessie

De sessie van Bol werd goed bezocht omdat velen benieuwd waren naar de tactieken van deze Nederlandse webshop reus. Een sessie van ruim een half uur blijkt net wat te weinig om hier een goed beeld van krijgen. Tom Smits had zeker wel interessante zaken te melden maar het bleef allemaal redelijk algemeen. Wat naar voren kwam uit deze sessie was de samenwerking tussen de SEO (Search Engine Optimization) medewerkers, productspecialisten en technici (developers). De specialisten worden nauw betrokken in het proces en zijn de belangrijkste leveranciers van de content. Bol probeert potentiële klanten in verschillende (zoek) stadia goed op te vangen door een mix van inspirende (product) berichten en informatieve berichten (bv reviews). Een custumer journey in de woorden van Tom Smits. Vervolgens kunnen deze bezoekers eenvoudig doorklikken naar de bijbehorende categorieën en producten (cross- en up-sells, bijbehorende en impuls aankopen). Als laatste probeert Bol altijd toekomstgericht te werken. Zo werd er nu al aandacht besteed aan het barbeque seizoen om hier straks ook weer goed vindbaar op te zijn.

Re-Thinking PPC

Larry Kim is een grote naam in de PPC (Pay Per Click) wereld. Het bekendste PPC platform is Google AdWords. Larry liet in een boeiende sessie zien hoe PPC marketing de laatste jaren veranderd is en waar het volgens hem naar toe gaat. Hij gebruikte, als filmfanaat hiervoor vele afbeeldingen uit bekende films wat af en toe gelach onder het publiek opleverde. Hij noemt als 'bedreigingen' onder andere de steeds hogere CPC (Costs Per Click)  en de beperkte advertentie-ruimte op mobiele devices. Gelukkig ziet hij wel licht aan het einde van de tunnel en denkt dat we hiervoor in de toekomst meer en meer moeten inzetten op de sociale netwerken (waar hij jaren geleden nog geen voorstander van was overigens). Als voorbeeld benoemt hij zijn eigen postings op sociale netwerken die uiteindelijk in een enorm bereik geresulteerd hebben. In dit proces kijkt hij eerst welke postings goed werken (door hem de eenhoorns genoemd). Deze postings zet hij vervolgens om in betaalde promotieberichten op Facebook en Twitter zodat hij nog meer mensen kan bereiken. De uitgebreide targeting opties geven hem de mogelijkheid een relevante doelgroep te selecteren. Conclusie: vind je eigen eenhoorns en haal hier het maximale uit!

Remarketing

Larry is niet de enige spreker die naar de toekomst kijkt. In andere sessies wordt ook verder gekeken dan traditionele SEO en SEA (Search Engine Advertising). Zo horen we de term Remarketing List Search Ads (RLSA) regelmatig voorbij komen. Verschil met traditionele remarketing, opgezet vanuit AdWords is dat de doelgroep lijsten met RLSA uit Analytics komen. De mogelijkheden voor specifieke doelgroep targeting worden hierdoor aanzienlijk groter. Bezoekers kunnen nu gekoppeld worden aan verschillende Analytics variabelen zoals verkeersbron, bezochte pagina's etc. Een voorbeeld zijn Facebook bezoekers, opgevangen in Analytics die vervolgens gebruikt worden voor Remarketing targeting. Zo kan een specifieke doelgroep dus een zeer relevante advertentie te zien krijgen waardoor de kans op succes vele malen groter is.

Benieuwd naar bovenstaande ontwikkelingen en naar de overige trends? Neem contact met ons op!