De loyaliteit van klanten

unnamed (14).png

De meeste van jullie hebben ongetwijfeld de omzet zien stijgen tijdens Black Friday & Cyber Monday. Heb je een helder inzicht van deze klanten? Zijn het meer bestaande klanten, of juist meer nieuwe klanten? 

Om je bestaande klanten te belonen voor het terugkeren en spenderen in jouw winkel, bestaat er een loyaliteitsprogramma. Je kent ze wel: de bonuskaart bij de AH, een spaarkaart bij een restaurant, de klantenkaart bij jouw favoriete winkel, de Fitcoins van Fit For Free of het verdienen van "stars" bij Starbuck. Dit zijn bekende manieren waarbij winkels en bedrijven hun klanten belonen voor hun loyaliteit.

Waarom zou je dit overwegen? Gedragseconomen geven aan dat besluitvorming bestaat uit 70% emotie en 30% ratio, dus inspelen op emotie van de klant zou de band tussen jou en je klanten mogelijk kunnen versterken. Klanten delen graag hun positieve ervaringen. Deze gratis reclame leidt uiteraard weer tot meer omzet door zowel nieuwe klanten in hun netwerk als door bestaande klanten. 

Enkele voorbeelden van welk voordeel er te behalen valt bij een loyaliteitsprogramma:
- Verhoog aankoopfrequentie
- Reageer op acties van concurrenten
- Maak ambassadeurs van je klanten
- Bouw een sterk merk door een uniek en handig beloningssysteem aan te bieden
- Start een promotieplatform om marketingcampagnes te stimuleren
En nog veel meer...

Een loyaliteitsprogramma is geen doel op zichzelf, maar een middel. Om een loyaliteitsprogramma goed in te richten is het raadzaam om te kijken naar het gedrag van je klanten en welke informatie hierbij wordt prijsgegeven. Zie het niet als een one-day-fly programma, maar een blijvend iets. Zo geef je klanten een goede reden om terug te komen. Heb jij al nagedacht over nieuwe acties, leuke events, of het sparen voor een "gratis" product of fikse kortingen?

Kijk ook eens naar de Loyalty Program plugin van Amasty, klik hier voor meer informatie. Met deze plugin kun je:  
- Promo's aanmaken op basis van de aankoopgeschiedenis
- Biedt ondersteuning voor bundelproducten
- Gast-klanten stimuleren om zich te registreren
- Een duidelijk beeld aangeven van kortingen in het winkelwagentje
- Promo's aanmaken voor individuen en groepen

Maak je al gebruik van onze strippenkaart, of ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? 

Neem contact met ons op via service@exxtra.nl of bel (088) 032 00 00