Nice to know: Weber's waarneembare verschil

Gebruiker van Facebook of bezoeker van bijvoorbeeld Marktplaats.nl? Dan weet je dat er visueel gezien de afgelopen jaren niet veel is veranderd. Kleine veranderingen geven namelijk minder weerstand!

Facebook is een miljoenenbedrijf met een geschatte waarde van meer dan $ 350.000.000.000. Dan is er toch wel budget voor een nieuw design? Zeker. Maar de Wet van Weber verklaart waarom grote spelers als Google, Twitter en Amazon ondanks hun grote budgetten geen drastische redesigns doorvoeren.

Wet van Weber

In deze wet, vernoemd naar de Duitse wetenschapper Weber, staat dat geringe veranderingen niet zullen leiden tot het waarnemen en merken van een verschil. Hoe groter de 'stimulus' (bijvoorbeeld een gevulde rugtas van 10kg), hoe meer erbij moet komen om het verschil te merken. Het verschil van 10 naar 11 kilogram zal je nauwelijks voelen, daar waar 20 kilogram zeker opgemerkt zal worden.

Ontopic

Verder is uit onderzoek van Weber is gebleken dat de mens een hekel heeft aan enorme veranderingen, zelfs wanneer deze veranderingen ons ten goede komen. Dit in combinatie met de bovenstaande wet maakt het binnen ons vakgebied logisch om een redesign gefaseerd door te voeren; verschil en verandering is dan namelijk nauwelijks waarneembaar. Maak er een plan voor. Wij adviseren je graag