De nieuwe layout van Adwords advertenties

Google AdWords heeft onlangs een vrij ingrijpende wijziging doorgevoerd. De AdWords advertenties in de zoekresultaten pagina's worden namelijk niet langer aan de rechterzijde vertoond. De nieuwe lay-out is eerst in de Verenigde Staten getest en wordt nu in een hoog tempo in overige landen uitgerold. Deze week was het de beurt aan Nederland.

Wat veranderd er precies?
Er worden maximaal 7 advertenties vertoond op desktops en tablets. Het oorspronkelijke aantal was 11. Boven de organische zoekresultaten zijn er nu 3 tot 4 plaatsen beschikbaar en onderaan de zoekresultaten 3 plaatsen. Bij zwaardere commerciële termen kan Google kiezen voor 4 posities boven de organische zoekresultaten. Hierbij kunnen we denken aan zoektermen in combinatie met 'kopen', 'bestellen' etc. Aan de rechterzijde verdwijnen de tekstadvertenties maar hier kunnen nog wel Google Shopping resultaten worden vertoond.

Wat zijn de gevolgen?
Om te beginnen zal het totaal aantal advertentievertoningen dalen. Er worden immers minder advertenties tegelijk vertoond. De concurrentie op de beschikbare plaatsen zal hierdoor logischerwijs stijgen. Dit kan weer resulteren in hogere kosten per klik. Hoe hoog deze stijging zal zijn moet de toekomst uitwijzen. Op dit moment is er van een stijging nog geen sprake.

De biedstrategie van adverteerders zal veranderen. AdWords adverteerders zijn traditioneel gewend om zich vooral te focussen op de eerste 3 posities. Uit onderzoek is immers gebleken dat deze posities zorgen voor het hoogste rendement. Met name rond plek 4 (en hoger) wordt het nu dus interessant. Bij commerciële termen sta je nu met een plek 4 plotseling op een interessante plek bovenaan de organische zoekresultaten terwijl je bij een niet commerciële term net onder de organische zoekresultaten vertoond wordt. Omdat de verwachting is dat posities onderaan onder de organische zoekresultaten het beduidend minder zullen gaan doen zal dit adverteerders dwingen tot hogere biedingen of tot optimalisatie.

Er zal minder ruimte voor organische zoekresultaten zijn. We hebben het hier dan over de zichtbaarheid 'boven de vouw'. Dus alles wat de gemiddelde bezoeker op zijn scherm ziet zonder naar beneden te scrollen.

Organische zoekresultaten worden naar beneden gedrukt wanneer Google kiest voor het vertonen van 4 AdWords advertenties bovenaan de organische zoekresultaten (bij de commerciële zoekopdrachten). Dit hoeft niet te betekenen dat organische vindbaarheid minder belangrijk wordt want er is immers ook minder ruimte in het advertentiegedeelte. Dit zal dus per geval een afweging zijn. De nieuwe opzet biedt ook weer kansen. Zo kan het optimaliseren van afbeeldingen of de inzet van Google Shopping interessant zijn. Afbeeldingen worden namelijk (regelmatig) boven de vouw getoond en Google Shopping advertenties (regelmatig) aan de rechterzijde.

Eerste onderzoeken wijzen nóg niet op schokkende veranderingen. Op de langere termijn kunnen deze er uiteraard wel zijn. Hoe de uitkomsten ook zullen zijn, voor adverteerders zal actieve optimalisatie en monitoring de komende tijd nog belangrijker worden.

Wij houden de ontwikkelingen de komende tijd voor je in de gaten!
Meer weten? Neem dan contact met me op.