Tip van de week: Social Media Integratie

Afgelopen twee weken ging deze Tip van de Week over nieuwsbrieven. Deze week behandelen we kort een ander belangrijk punt voor webshop eigenaren en marketeers: Social Media integratie. Dubbel werk, daar houden wij allemaal niet van.

Waarom zou je op meerdere social media kanalen elke keer apart de aanbiedingen en het laatste nieuws moeten invoeren terwijl dat ook in één keer dan? Of vanuit de webshop kant: de recensies / reviews hoeven ook niet apart op social media ingevuld te worden. Want dit kan allemaal geïntegreerd worden door middel van plugins. Veel van deze plugins zijn los te verkrijgen, sommige gratis, sommige betaald, maar onze voorkeur gaat uit naar een compleet professioneel pakket dat alles integreert: Social Media Bundle vanAheadWorks voor $139.

Een korte samenvatting van de belangrijkste functionaliteit:

Facebook:
Het inloggen / registreren op de webshop wordt voor de gebruiker een stuk makkelijk via Facebook Connect. Like en Follow buttons onder de producten van de webshop (of op elke andere pagina) zorgen ervoor dat het product met foto en naam op de Facebook Wall wordt gepost. Daarbij komt een hele handige feature: de gebruiker kan bij dat bericht een comment achterlaten zodat jouw klanten jouw webshop (onbewust) kunnen promoten op Facebook. Ideaal!

Twitter:
Ook hier de mogelijkheid om de inlog functie van het Twitter account te gebruiken bij het inloggen in de webshop. Via een Tweet button kan de bezoeker een product onder de aandacht brengen bij de Twitter vrienden om zo de interesses te delen. Een Twitter Follow button (met counter) zorgt ervoor dat de Twitter gebruiker updates krijgt met winkelnieuws, bijvoorbeeld een (week-)aanbieding of misschien wel het vrijkomen van een nieuwe vacature.

Google+:
Voegt de Google +1 knop toe op een willekeurige pagina van de winkel en zorgt voor het opvallen van de producten in de zoekresultaten van Google. Google Connector maakt automatisch verbinding met Magento en is zo in staat om Google+ gebruikers in te loggen. De 'Google Share' knop zorgt ervoor dat klanten hun shopping ervaring kunnen delen en zorgt voor het promoten van producten binnen Google+ community.

Pinterest:
De 'Pin' knop zorgt voor het plaatsen van de foto, de prijs en de product omschrijving van een product uit de Magento website en voegt het toe aan één van de Pinterest borden van de Pinterest gebruiker.

Gebruikt jouw webshop alleen maar Facebook? Dan is de Beetailer Facebook Extension voor $40 / $80 per maand (afhankelijk van het aantal producten in de shop, tot 30 producten is de Beetailer plugin gratis) een hele mooie oplossing.

Beetailer gaat namelijk nog wat verder met de Facebook integratie. Het haalt de catalogus inclusief voorraadstatus naar Facebook. Door een naadloze integratie is winkelen in Facebook mogelijk waarbij de gebruiker bij het afrekenen naar de checkout pagina wordt gestuurd. Het kan aanbevelingen creëren en configureren om zo het aantal fans en comments te verhogen.

De Facebook comments van de Facebook Store kunnen ook worden getoond in de Magento webstore. Het biedt de mogelijkheid om oneindig veel Fanpages te genereren om zo verschillende landen, talen of storeviews te ondersteunen. Tot slot is het een online service (geen aparte software), is het veilig en makkelijk configureerbaar, biedt het geavanceerde statistieken en ook marketingtools. Super handig, vind ik leuk!