Trage shops, een echte conversiekiller!

unnamed (21).jpg

Vaak wordt ons de vraag gesteld hoe wij webshops een optimale performance kunnen bieden. De grootste frustratie van webshopbezoekers is vaak een trage website of een trage checkout, wat een echte conversiekiller is. De klanten verlaten dan vaak vroegtijdig winkelwagens of haken af tijdens een niet gebruikersvriendelijk proces. Wat kun je hier zoal aan doen? Er zijn een aantal punten die wij aanraden, die de prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren:

  • Kies een goede hoster 
    Onze voorkeur gaat uit naar de geweldige Hypernode pakketten van Byte
  • Optimaliseer afbeeldingen
    Zorg dat de afbeeldingen niet te groot zijn, waardoor ze langzaam laden
  • Geef niet te veel opties bij de attribuut filter op een categoriepagina
    Ook rekenwerk en filters vertragen namelijk
  • Wees kritisch op gebruik van externe modules
    Gebruik van verkeerde extensies kunnen veel schade aanrichten
  • Optimaliseer je webshop voor mobiele apparaten
    Een groot deel al dan niet het grootste deel van je klanten, winkelt via mobiel
  • Full Page Cache

Full Page Cache
Graag wil ik even kort in gaan op het laatste punt, de Full Page Cache. Websites bestaan met name uit statische en dynamische content. Caching zorgt er voor dat de statische content zo wordt opgeslagen, dat het steeds opnieuw laden van de pagina('s) overbodig is. Elke volgende keer dat een bezoeker op de website landt, vraagt het systeem Magento niet om een pagina te genereren, maar retourneert het de kopie van de pagina uit de cache. Dit vermindert de belasting van databases en servers aanzienlijk. Zodra de server een pagina genereert, hoeft deze niet steeds opnieuw te worden gegenereerd, maar worden alleen kopieën in de cache geretourneerd. Hiermee verhoogt je de laadsnelheid van de Magento-winkel aanzienlijk en zal positief bijdragen aan het aantal conversies. 

Conversie vs Laadtijd

unnamed (20).png

De snelheid van de website en de laadtijd van pagina's zijn beslist een drijvende kracht achter het gedrag van jouw websitebezoekers. Snelheid is dus een bepalende factor voor het aantal online verkopen en de omzet. Een voorbeeld hier van is Walmart. Toen deze Amerikaanse winkelketen eracht kwam dat ze in vergelijking met o.a. eBay en Amazon niet de snelste winkel op het internet waren, besloten zij om hun sitesnelheid te optimaliseren. Als gevolg hiervan, ondervonden ze een conversiestijging van 2% voor elke verbetering van 1 seconde. Voor elke verbetering van 100 milliseconden, stegen ook de opbrengsten met maximaal 1%.

Zoekmachines vallen routinematig terug op de laadtijd van pagina's in beoordeling van de ranglijst, dit als onderdeel van het tonen van optimale zoekresultaten. Snelle sites worden bevoorrecht over langzamere, zo voldoet een zoekmachine aan het belangrijkste doel om klanten tevreden te houden met het leveren van de meest relevante zoekresultaten. Met een trage webshop benadeel je dus de omzet op meerdere manieren: minder conversies omdat bezoekers eerder afhaken en een lagere positie in de zoekmachines betekent minder websitebezoekers.

Gemiddelde responstijd

unnamed (19).png

Full Page Cache Extensie
Een krachtige extensie waar wij goede ervaringen mee hebben, is de Full Page Cache extensie van Mirasvit (Zie voorbeeld) . Met deze extensie versnel je de laadtijd enorm, het reduceert de server belasting en verbeter je de website ranking. Kortom, dit is een extensie die direct invloed kan hebben op het verhogen van je omzet en het aantal conversies. 

Maak je al gebruik van onze diensten, of ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? 

Neem contact op met onsvia service@exxtra.nl of bel (088) 032 00 00