Tijd voor een Make-Over ?

Regelmatig hebben we het over hoe je webshops kunt verbeteren, het aantal conversies kunt verhogen en hoe meer bezoekers te genereren. Deze week bespreek ik een nieuwe manier, namelijk de webshop voorzien van een nieuwe, frisse en krachtige look.

Soms zijn webshops nou eenmaal toe aan vernieuwing. Wat is dan raadzaam? Een compleet nieuw design of wijzigingen stap voor stap doorvoeren? Wijzigingen kunnen aanzienlijke kosten met zich mee brengen, maar kunnen daartegen ook aanzienlijk bijdragen aan een omzetstijging. 

Geleidelijk investeren voor een goede ROI (return on investment) is zeker aan te raden. Neem jij bijvoorbeeld het onderhoud van de webshop al mee in de jaarlijkse budgetteringen? Het is dan ook raadzaam om jaarlijks de webshop een optimaliserende beurt te geven en te onderhouden. We komen regelmatig webshops tegen met onbekende gebruikersaccounts, chaotische indelingen en structuur, kortingscodes die vergeten zijn weg te halen, prijsregels die half zijn ingesteld, etc. Ook niet geheel onbelangrijk zijn de updates en security patches die (nog) niet zijn verwerkt.

Het is goed om te beseffen dat het bij een make-over gaat om gebruiksvriendelijkheid en conversiegerichtheid. Probeer hierbij jouw persoonlijke smaak en mening dus niet de overhand te laten nemen. Met alle vernieuwde browsers, smartphones en technieken kun je natuurlijk niet achterblijven. Zoals in eerdere tips besproken, verwachten klanten een prettige, efficiënte en snelle winkelervaring. Hoe ga je deze ervaring garanderen? Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.  

Bezoekers zijn ongetwijfeld gewend aan de huidige lay-out en (menu)structuur. De echte VIP-klanten kunnen waarschijnlijk zelfs geblinddoekt een bestelling plaatsen. Om bezoekers niet af te schrikken en een omzetdaling te voorkomen, is het raadzaam make-overs stap voor stap in te plannen. Dit geeft bezoekers de kans geleidelijk te wennen aan vernieuwing. Iets wat heel vertrouwd is, kan namelijk zo ongedaan worden gemaakt met een omzetdaling als gevolg. Ook zoekmachines moeten wennen aan vernieuwing. Een te grote verandering kan een negatief effect hebben op jouw positie in de zoekresultaten. Bij grote veranderingen kun je aanzienlijk minder goed meten en dus een oorzaak-gevolg verband minder goed verklaren. Niemand zit te wachten op een onverklaarbare omzetvermindering. Voer dus nooit te snel en ook geen te grote vernieuwing door! 

unnamed (23).png

Heb je het gevoel dat je er meer uit kunt halen? Stel jezelf eens de onderstaande vragen en kom zelf tot een conclusie: 

  1. Is het logo strak, opvallend, herkenbaar en representatief voor jouw bedrijf?
  2. Ben je content met de lay-out en de kleurbepaling?
  3. Hoelang gebruik je al dezelfde template?
  4. Kan de shopbeleving van je klant efficiënter? Denk aan, snellere checkout, minder klikken en zoeken?
  5. Hoe ziet je webshop er uit op een smartphone of tablet?
  6. Zou het handiger zijn om de (menu) structuur te re-organiseren of misschien zelfs compacter te maken?
  7. Word je in Google gevonden, zoals je gevonden wilt worden?
  8. Heeft je shop een duidelijke footer met de essentiële informatie? Denk aan social media icons, keurmerken, nieuwsbrieven.
  9. Maak je al gebruik van reviews?
10. Zijn je pagina's en categorieën aantrekkelijk en overzichtelijk?
11. Werkt de zoekfunctie naar behoren?
12. Bouw jij aan een stijging in omzet en het aantal conversies? 
13. Is de techniek verouderd?
14. Hoe scoort je webshop op gebruiksvriendelijkheid, en hoe in Google?
15. Wanneer vind jij het de tijd om over te stappen naar Magento 2.X ?

En? Kun je de conclusie trekken dat het is tijd is voor actie? Neem dan gauw contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en wij helpen je graag op weg!

Neem contact op met ons via service@exxtra.nl of bel (088) 032 00 00.